ملاحظات رادیوگرافی خانم های باردار

یکی از نگرانی‌های خانم‌ها در زمان بارداری، مشکلات و درمان دندان‌ها در این دوران است و برخی خانم‌ها از ترس رادیوگرافی دندان، پیش از اقدام به بارداری به دندان‌های خود رسیدگی می‌کنند.

نگرانی در رابطه با رادیوگرافی تک دندان(پری اپیکال)، بی مورد است چون میزان اشعه در این نوع رادیوگرافی ناچیز محسوب می‌شود و با پوشیدن روپوش سربی ناحیه لگن و رحم، خطری جنین را تهدید نمی‌کند البته بهتر است خانم‌ها تا جای ممکن انجام این نوع رادیوگرافی را در هفته‌های 4 تا 14 بارداری انجام ندهند مگر در شرایط ضروری.

اما در رابطه با رادیوگرافی پانورامیک (OPG) که محدود به یک دندان نمی‌شود، مساله بسیار فرق دارد و میزان اشعه در این نوع رادیوگرافی بیشتر است به همین دلیل خانم‌های باردار تنها در موارد ضروری باید این کار را انجام بدهند و اگر این نوع رادیوگرافی به منظور انجام کارهای زیبایی یا پروتزهای دندان باشد، بهتر است که به بعد از دوران بارداری موکول شود.
برخی خانم‌ها در ایام بارداری، حتی از ورود به ساختمان‌های مراکز تصویربرداری ترس دارند و تصور می‌کنند با ورود به ساختمان برای آنها مشکل ایجاد می‌شود در حالی‌که این باور کاملا نادرست است و ساختمان‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، طبق استانداردها و نظارت‌های ویژه، ایمن می‌شوند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. روش‌های زیادی برای حفاظت در نظر گرفته می‌شود برای مثال، داخل دستگاه‌های رادیولوژی، دیافراگم‌هایی وجود دارد که این قابلیت را به دستگاه می‌دهند که تنها از یک نقطه مورد نظر رادیوگرافی انجام شود و اشعه با سایر قسمت‌های بدن در تماس نباشد.

تمام دیوارهای اتاق رادیوگرافی تا ارتفاع حدود دو متر (یا دو متر و 30 سانتی‌متر) به وسیله لایه سرب پوشانده شده و روی آنها گچ و رنگ شده است. در تمام درب ها لایه‌ای از سرب وجود دارد. علاوه بر این، در پنجره‌های اتاق‌های رادیولوژی که در نزدیکی آنها ساختمانی وجود دارد، سرب به کار رفته است. روپوش‌های سربی هم برای حفاظت از لگن و رحم خانم باردار به کار گرفته می‌شوند تا مشکلی به‌وجود نیاید.

البته بايد حتما به خاطر داشته باشيد كه مسئولين راديولوژي را نيز از بارداري خود مطلع نماييد تا اقدامات لازم جهت حفاظت از شما و جنين را مد نظر قرار دهند. پس خانم‌های باردار یا آن دسته از خانم‌هایی که احتمال می‌دهند باردار باشند، بعد از اطلاع این مساله به متخصص رادیولوژی، نباید نگران باشند.